Labklājības ministrs Jānis Reirs
"Ikviens no mums vēlas dzīvot harmonisku dzīvi. Lai tas īstenotos, ir nepieciešamas daudzas lietas – gan morālas, gan praktiskas. Un viena no galvenajām nepieciešamībām ir darbs. Darbs, kas sniedz gan emocionālu piepildījumu, gan – un tas nav mazsvarīgi – būtu pietiekami atalgots. Taču ne vienmēr mēs varam strādāt tā dēvētajā klasiskajā darba laikā – darbadienas no rīta līdz pēcpusdienai. Pēdējā desmitgadē strauji palielinās to cilvēku skaits, kuriem darbs ir vakaros, nakts stundās un brīvdienās. Ir daudzas profesijas, par kurām varam teikt, ka tām ir nestandarta darba laiks. Tāpat pieaug to cilvēku skaits, kas strādā vairāk nekā 40 stundas nedēļā. Darbinieku spējas savienot darba un ģimenes dzīvi lielā mērā ietekmē izveidotā infrastruktūra – valsts un pašvaldību radītā vide, darbavietās pastāvošās darba organizācijas formas un korporatīvā kultūra. Darba un ģimenes līdzsvara meklējumos ļoti būtiska ir darba devēja sapratne un atbalsts. Darba devējiem ir svarīgi atrast balansu starp kompānijas un darbinieku vajadzībām.”
Labklājības ministrijas Projekta „Elastīga bērnu uzraudzības pakalpojuma nodrošināšana darbiniekiem, kas strādā nestandarta darba laiku” vadītāja Iveta Baltiņa
„Bērnu uzraudzības problēmjautājums skar ne tikai vecākus ar nestandarta darba laiku, bet ievērojami plašāku ģimeņu loku: “Pētījums pierādīja, ka šis pakalpojums ir pietiekami aktuāls arī vecākiem, kuri nodarbināti tā saucamajā standarta darba laikā, un to bērniem, kuri iet sākumskolā. Proti, daudzās mācību iestādēs pēc mācību stundām nemaz nav pagarināto dienas grupu. Šādos gadījumos vecākiem jau agrā pēcpusdienā jeb teju tikai darbadienas vidū jau jādomā par bērna nogādāšanu mājās vai citā vietā, kur viņš tiks pieskatīts atlikušo dienas daļu, pašu spēkiem vai ar kāda palīdzību, ja vecākiem pašiem nav šādas iespējas. Līdz ar to šī problemātika var nemaz nebūt tik ļoti akcentēta uz netipisku darba laiku, bet ir skatāma daudz plašākā mērogā, uzsvaru liekot uz darba un ģimenes līdzsvaru kopumā. Katrā ziņā ar šo projektu noteikti esam devuši impulsu pozitīvām izmaiņām, un cerams, ka šī vēsts tiks nodota tālāk.”
Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta vadītāja Dace Helmane:
“Lai veiksmīgi līdzsvarotu darba un ģimenes dzīvi, svarīgākais ir abpusējs dialogs jeb iesaiste gan no darba devēja, gan paša nodarbinātā puses. Darba devēji Latvijā ievieš arvien vairāk iniciatīvu, lai atbalstītu ģimenes un darba dzīves saskaņošanu, taču ne vienmēr nodarbinātie prot šo atbalstu izmantot, nereti piedāvātās iespējas laižot secen. Pašreizējā situācija darba tirgū arvien vairāk motivē darba devējus ieviest dažādas iniciatīvas nodarbināto labsajūtas uzlabošanai. Lai noturētu un piesaistītu speciālistus, arī pārējiem Latvijas darba devējiem nāksies sekot pasaules tendencēm un būt elastīgiem gan attiecībā uz darba laiku, gan formu, gan atbalsta pasākumiem, piemēram, strādājošiem vecākiem. Arvien vairāk uzņēmēju grib iegūt ģimenei draudzīga uzņēmēja statusu, tā nav izrādīšanās, primāri tas ir veids, kā noturēt savus darbiniekus.”
Dace savu viedokli par darba un ģimenes saskaņošanu pauž arī raidījumā "Dienas personība ar Veltu Puriņu"'
SIA "Bite Latvija" klimata kontroles menedžere Laura Pļavniece:
"Izpētīts, ka cilvēks darbā pavada trešo daļu savas dzīves. Tas ir patiešām daudz. Tāpēc mums ir svarīgi veidot uzņēmumā ērtu, draudzīgu, pozitīvu darba vidi, kas veicina darbinieku labsajūtu un iedvesmo viņus lieliem darbiem un panākumiem. Ņemot vērā, ka uzņēmuma darbinieku skaits pārsniedz 600, turklāt daudziem no viņiem ir mazi bērni, ģimenes un darba dzīves līdzsvarošanas iespējas ir viena no lietām, kam ikdienā pievēršam visvairāk uzmanības. Labi apzināmies, ka dzīvē mēdz būt dažādas situācijas, kad darbiniekiem ir jāvelta uzmanība bērniem arī darba laikā, piemēram, jāved bērni pie ārstiem, jāapmeklē vecāku sapulces, koncerti bērnudārzos un skolās, jānodrošina viņiem pieskatīšanas iespējas vasaras brīvlaikā u.tml., tāpēc gandrīz visiem uzņēmuma darbiniekiem nepieciešamības gadījumā ir iespēja strādāt attālināti – no mājām vai jebkuras citas ērtas vietas. Tāpat darbinieku bērni vienmēr ir gaidīti viesi mūsu birojos, kas apzināti iekārtoti tā, lai komfortabli jūtas gan pieaugušie, gan mazie – tajos var brīvi staigāt zeķēs, spēlēt paslēpes un galda spēles, braukt ar skrejriteņiem, nobaudīt kādu sulīgu augli. Turklāt katrā no birojiem ir īpašas atpūtas telpas, kas vienlaikus pilda arī bērnistabu funkcijas. Jāpiebilst, ka Rīgas biroja atpūtas telpā jau vairākus gadus vasarā, kad skolās un bērnudārzos ir brīvlaiks, pēc pašu darbinieku iniciatīvas uz vienu mēnesi tiek izveidota bērnudārza grupiņa, kuras darba laiks ir pielāgots uzņēmuma darba laikam. Tajā darbinieku bērni pieredzējušu auklīšu uzraudzībā gan rotaļājas, gan radoši darbojas, gan nepieciešamības gadījumā pasnauž diendusu."
SIA "Latvijas Mobilais Telefons" Personāla vadības dienesta personāla vadības direktore Žozita Beresņeva:
“Esam secinājuši, ka šobrīd darbinieki, kuriem ir pirmsskolas vecuma bērni, lielākoties cenšas neizvēlēties darbu ar nestandarta grafiku, ja viņiem nav citu ģimenes locekļu, kuri vakaros varētu pieskatīt bērnus. Visi vecāki, kuri iesaistījās projektā, priekšroku deva aukles pakalpojumiem bērna dzīvesvietā un neizvēlējās diennakts bērnudārzus. Mēs ceram, ka šī projekta pieredze ļaus Latvijā izveidot sistēmu, lai reāli atbalstītu strādājošos vecākus ar bērniem. Tā varētu būt valsts un privātā partnerība, vai arī nodokļu atlaide vecākiem, jo jebkāds stabils atbalsts vecākiem veicinās demogrāfiskās situācijas uzlabošanos Latvijā."
AS Swedbank personāla vadības partnere Sandra Legzda:
""Swedbank" kā darba devējs augsti vērtē šāda pētījuma iniciatīvu. No savas puses sekojam līdzi tendencēm darba tirgū, tostarp arī mūsdienīgas darba vides un darba organizācijas tendencēm. Dalība projektā sniedza mums iespēju saprast aktualitāti, ieguvumus un arī izaicinājumus, domājot par šādu risinājumu piedāvāšanu darbiniekiem ar nestandarta darba laiku. Viens no būtiskiem faktoriem ir komunikācija par atbalsta saņemšanas iespējām un ieguvumiem, kas ir svarīgs priekšnoteikums dalībnieku piesaistē. Kopumā tie darbinieki, kuri šobrīd strādā nestandarta darba laiku, ir jau atraduši risinājumus bērnu pieskatīšanai. Tomēr šādas programmas pastāvēšana kopumā kalpotu kā iedrošinājums tiem vecākiem, kuri mēdz izšķirties par standarta darba stundām, jo nerod risinājumu bērnu pieskatīšanai. Patlaban trūkst piedāvājuma bērnu pieskatīšanas vietai, kurai ir dažādots darba laiks, piemēram, iespēja atstāt bērnu brīvdienās vai vest bērnu pusdienlaikā un izņemt vēlu vakarā. Ņemot vērā mūsdienu darba tirgus tendences, kā arī demogrāfisko jautājumu aktualitāti, šāds risinājums noteikti būtu aktuāls."
SIA "Ventspils nafta" termināls pārstāve Janīna Biteniece
"Uzņemot jaunu darbinieku savā komandā, VNT apzinās, ka viņš vai viņa nāk kopā ar ģimeni. VNT rūpējas par darbinieku darba un ģimenes dzīves līdzsvaru visa gada garumā. Tas dod pozitīvus rezultātus. Pirmkārt, pozitīva darba vide un produktivitāte. Darba vidi veido paši darbinieki. Ja viņi ir laimīgi un izjūt darba devēja atbalstu, viņi strādā radošāk un rezultatīvāk. Otrkārt, darba devēja tēls. VNT darbojas Ventspilī, kas ir samērā tālu no galvaspilsētas, kas dažreiz rada sarežģījumus ar speciālistu (talantu) meklēšanu un piesaisti. Tāpēc darba devēja tēls ir svarīgs cilvēku piesaistē. Treškārt, pēctecība. VNT strādā dažu ģimeņu vairākas paaudzes. Rūpes par darbinieku ģimenēm ir faktors par labu darba devējam, ja darbniekam jāizvēlas. Vai uzņēmums var sapņot par labāku reputāciju nekā tāda, ka darbinieks parāda savam bērnam, cik labā vietā vecāks strādā? Kopumā jāteic, ka kopš dibināšanas VNT pastāv arodbiedrība, un koplīgumā ir iekļauta virkne labumu, kas ir vērsti tieši uz ģimenēm. Piemēram, papildu brīvdienas ārpus Darba likuma noteiktajām, piemaksas bērnu piedzimšanas gadījumā. Tāpat VNT finansiāli atbalsta darbinieku bērnu skolas gaitas, sniedzot finansiālu atbalstu 1. septembrī. Papildus sporta spēlēm, kurās piedalās VNT darbinieku ģimenes, tiek rīkoti Ziemassvētku pasākumi darbinieku bērniem, kā arī Ģimenes drošības diena, atzīmējot VNT starptautiskā īpašnieka VTTI Vides un darba aizsardzības dienu un Latvijā rīkoto akciju Darbā bērni. Pirms pāris gadiem VNT izveidoja atpūtas istabu, kuru dažreiz izmanto arī līdzi uz darbu atnākušie darbinieku bērni - liek LEGO klučus vai spēlē galda tenisu. Ģimenēm draudzīga vide - tā ir kultūra, kuru veido paši uzņēmuma darbinieki. Viņi vislabāk zina, kas ir vajadzīgs viņu bērniem, un viņi piedalās ar saviem ieteikumiem. Piemēram, VNT ir nopircis interaktīvu tāfeli skolai, kurā mācās darbinieku bērni. Regulāri bez maksas tiek piešķirts autobuss skolām, bērnudārziem, sporta klubiem, kuros piedalās darbinieku bērni. VNT jau trīs gadus pēc kārtas saņem Labklājības ministrijas statusu Ģimenei draudzīgs komersants."
Mobilo sakaru operatora Amigo vadītājs Artūrs Freimanis:
Līdzsvars starp profesionālo un ģimenes dzīvi ikvienam strādājošam vecākam ir būtisks ik dienu, tādēļ ģimenei draudzīga darba vides pilnveidošana viennozīmīgi ir viena no uzņēmuma prioritātēm jau vairāku gadu garumā. Labi apzināmies, cik svarīgs ir darba devēju atbalsts, un pieredze apliecina, ka tas paaugstina arī darbinieku motivāciju ikdienas darbu veikšanai. Galveno uzmanību pievēršam ikdienas lietām - vecākiem ir iespēja būt blakus bērnam, kad viņš saslimis, doties uz pasākumiem bērnudārzos vai skolās, būt klāt citos nozīmīgos brīžos. Darbiniekiem sniedzam iespēju darba pienākumus veikt attālināti - tas ļauj būt elastīgiem dažādās situācijās un strādāt no mājām vai ārpus darba laika, ja dienas laikā bijis nepieciešams veltīt laiku ģimenei un bērniem. Vienojoties, ka darbus var veikt attālināti, darba kvalitāte necieš, tajā pašā laikā nodrošinot, ka esam kopā ar ģimeni, kad tas visvairāk vajadzīgs. Darbinieki novērtē arī atbalstu ģimenei īpašos brīžos, piemēram, reģistrējot laulību, darbiniekiem dāvinām trīs apmaksātas brīvdienas, sākumskolas skolēnu vecākiem apmaksāta brīvdiena ir arī 1. septembris, savukārt, nākot pasaulē bērniņam, piedāvājam materiālu atbalstu. Vasaras sezonā jeb no maija līdz septembrim piektdienas ir īsās dienas, un, lai darbiniekiem būtu pilnvērtīga iespēja veltīt laiku ģimenei, rosinām atvaļinājumā izmantot vismaz divas nedēļas pēc kārtas. Protams, ik gadu 1. jūnijā Darbā bērni dienas ietvaros aicinām darbinieku bērnus ciemoties pie vecākiem darbā, lai izzinošās un jautrās aktivitātēs iepazītu vecāku profesiju un darbavietu.